Beste POCA vrienden,

Een 2 tal jaar geleden hadden we reeds kennisgemaakt met POCA, we kregen een uitnodiging van onze goeie vriend Jan VI ? Jan had ons voorgesteld eens deel te nemen aan de rit in Knokke (1 maart 2015). De puike organisatie, de toffe clubsfeer was ons toen ook al enorm bevallen, het lidmaatschap bleef nog wel uit, maar we besloten toch in 2016 eindelijk lid te worden en deel te nemen aan  een aantal  rally’s.  Maar, als zelfstandig ondernemer (bouwsector), was er altijd een reden om niet aanwezig te zijn : altijd te veel werk, te druk, geen tijd…resultaat geen enkele deelname !

Nu, 2 jaar later,  onze eerste stap, we waren al present op de algemene vergadering/nieuwjaarsreceptie.

Dit was eveneens een positieve kennismaking, met het bestuur en een aantal leden.

Gisteren, eindelijk onze eerste deelname, zonder brokken, en hopelijk zonder PV’s (nog af te wachten,…) kwamen we toe op de eindbestemming. We genoten van de nabesprekingen, van het gezelschap, onze aperitief en het diner.

Op een bepaald moment kwam de voorzitter me vertellen, dat elke nieuweling het verslag van de rit, m.a.w zijn eerste indruk, op papier moest zetten, de eerste indruk van de nieuweling is dus heel belangrijk !

Zondagmorgen was het zover, Lutgarde en mezelf, vertrokken richting Beersel, voor de openingsrit, tussen Schelde en Maas, ingericht door de voorzitter.

We waren netjes op tijd, locatie in orde, prima ontvangst, het ontbijt stond klaar. Na deze kennismaking, werden we gebriefd door Rudi. Het roadbook, ‚Äėbolleke-pijltje‚Äô werd in geuren en kleuren nog eens uitgelegd, dit was ook nodig, aangezien er een nieuweling was komen opdagen,‚Ķ Rudi gaf nog enkele aanvullingen/tips bij het roadbook incl. vragenlijst.

Rond 11.00 u werd er gestart voor de 172 km.

De eerste km werd er rustig ‚Äėin konvooi‚Äô vertrokken, genietend van de rit , het landschap. ¬†De groep spreidde zich, het roadbook werd keurig gevolgd.

In mijn spiegel zag ik steeds de koplampen van Jan zijn GT… het ging blijkbaar wat traag… gevolg : snelheid de hoogte in,  roadbook klopte niet helemaal meer, het ging snel,,…nog te zwijgen over de vragenlijst ! Hoe doe je dat, snelheid onder controle houden, roadbook respecteren, moeilijke vragen oplossen, gevangenis van Ittre Nr 100, kasteel Feluy, snelheid aanhouden, respecteren wegcode,…

Aan km 69, onze eerste verplichte tussenstop, aan de bootlift (Canal du centre),  kregen we eindelijk wat ademruimte. We konden wat vragen beantwoorden, nog een paar km verder, nog een verplichte stop, bloembakken en zitbanken tellen.

Gelukkig was er de jarige…hier werden we net op tijd getrakteerd op een glaasje cava, met cake.

Na een rondje rond de sluis van Thieu, juiste afstand opmeten, blokken beton tellen, gingen we richting eerste rust. Voor de rust hadden we nog net een vraag gemist, kapelleke ofzo, maar het antwoord op de vraag kreeg ik netjes toegestopt van Emmy.  Aangezien ik steeds Jan belemmerde het optimale uit zijn Gtke te halen…kon Emmy ook eens genieten van de rit.

Na de 2 de rust, met koffie, ¬†zakte het tempo, toch voor eventjes, de mooie asfaltwegen waren soms zoek, een 4×4 had gekund, maar een Porsche is toch nog net iets anders‚Ķliever een beetje trager dan.

Nu met een aangepaste snelheid hadden we het kapelleke St-Hubert, toch opgemerkt.

Nog 40 km te gaan, mmm‚Ķ vliegen is een betere uitdrukking‚ĶDe ‚Äėfietsravel‚Äô, afstand Naast-La Louviere, gemist, te snel ‚Ķ(alle details : zie roadbook)

Na de rit hadden we toch nog een overlegmoment nodig. We dienden onze vragenlijst nog behoorlijk ingevuld te krijgen, misschien hadden we toch 2 of… goeie antwoorden…

Al bij al,  teamwork make dreamwork, er stonden 5 winnaars vooraan, nogmaals zonder vrienden lukt dit niet … Uiteindelijk werd de 85 jarige de winnaar, of neen,  het waren  de Porsche’kes die samen 85 jaren telden !

We hadden een schitterende dag, volgende keer gaan we iets zuiniger te werk gaan (met de benzine) en proberen we wat vragen correct (indien echt nodig) te beantwoorden… Niet gemakkelijk !!!

Tot in Zeeland.

Gr Paul en Lutgarde.